Soyut bir kompozisyon, bir sürahinin, bir portrenin gerçek temel formunu bulmak için Kroki araştırmaları yapılır. Buna doğru, gerçek, sanatsal biçimi bulma uğraşı denir.
OBJELERİN AKSI:
Eşya, bitki, hayvan, insan gibi varlıklar doğa yapılışlarına göre bir veya birden fazla simetrik aksları vardır.
Ressamlar denge, ahenk, sağlamlık sağlamak için çizimde ve objede dengeyi sağlayan simetrik aksları araştırmıştır.Objelerin akslarının iki tarafındaki karşılıklı parçalar eşit olur. Bazen birbirine ne benzer ne de denk olur. Buna asimetrik aks görüntüsü denir. Ama genelde ressam aksın diğer tarafına biçimler, lekeler, uzatmalar ekleyerek simetrik aksın dengesini sağlar.
ÖLÇÜ NASIL ALINIR
Bir objenin resmi çizilirken önce aksı araştırılır. Eşyaların uzunlukları, genişlikleri arasındaki farkları kalemle araştırarak aks üzerinde işaretlenir.
Temel Çizim Teknikleri
Eşyaları aydınlatmak için yapay ışık da kullanabilirsiniz.
Bu durumda kontrast artar ama bu çok önemli değildir.
Şimdi de kompozisyona yani düzenlemeye geçelim ve konumuzdaki objeleri göze güzel görünecek bir biçime sokalım. İyi bir kompozisyonda resmi oluşturan objeler resim için ayrılan alanda ne iç içe ne de çok dağınık olarak yerleştirilmelidirler.
Boyut ve Orantıları Göz Kararıyla Ayarlamak. Şimdi resim yapmaya başlıyoruz;
Bunun için bir resim tahtası, bir HB kurşun kalem , yumuşak ve şekil verilebilen bir hamur silgi ile 35x25 cm'lik orta grenli bir resim kâğıdınız olması gerekiyor. İlk iş: Modeli gözlemleyin. Ona bakın. Onu inceleyin. formları, renkleri, kontrastı gözlemleyin... ve henüz çizime geçmeden göz kararı ile modelinizin boyut ve orantılarını hesaplayın. Kompozisyonun genel biçimi nasıl olacak. Merkezi nerede olacak.
Bunun için bir resim tahtası, bir HB kurşun kalem , yumuşak ve şekil verilebilen bir hamur silgi ile 35x25 cm'lik orta grenli bir resim kâğıdınız olması gerekiyor. İlk iş: Modeli gözlemleyin. Ona bakın. Onu inceleyin. formları, renkleri, kontrastı gözlemleyin... ve henüz çizime geçmeden göz kararı ile modelinizin boyut ve orantılarını hesaplayın. Kompozisyonun genel biçimi nasıl olacak. Merkezi nerede olacak.
Resim 179'da gördüğünüz gibi dikey orta çizgi testinin biraz solundan, yatay orta çizgi ise, aşağı yukarı portakalın ortasından geçecek. Çizilecek modelin enini ve boyunu kararlaştırabilmeniz için bu noktada durup, size profesyonel ressamların modellerini nasıl ölçtüklerini anlatmanın yararlı olacağını sanıyorum.
Ressam eline bir kurşun kalem ya da bir fırça alır (Resim 176) ve elini öne doğru uzatarak modeline bakar (Resim 177), başparmağım yukarı kaldırarak ya da aşağı indirerek modelde bir bölümün ölçüsünü belirler. Ardından aynı ölçüyü modelin diğer boyutunda bulmaya çalışır (Resim 178).
Res. 176-178 üç aşamada ölçü alınışı: Bir kurşun kalem ya da uzun saplı bir fırça alın; bunu kendinizle model arasında tutun (Resim 176). Başparmağınızı kalemin üstünde gezdirerek modelin ölçmek istediğiniz kısmı ile eşit bir uzunluk saptamaya çalışın (Resim 177). Bir de, eğer yapabilirseniz, modelinizin başka bölümlerinde de kalemin üstünde saptadığınız uzunluğa eşit başka uzunluklar bulun (Resim 178).
Çerçeveleme : Üç Boyutluluk Sorunu
Modeliniz doğadaki gerçek bir nesne ve üç boyutu var: Yükseklik, genişlik, derinlik. Ama siz resminizde ancak iki boyutu; yükseklik ve genişliği gösterebilirsiniz. Bu da önemli bir sorundur. Üç boyutlu bir nesne iki boyutlu olarak nasıl görüntülenir.
Hepimiz nesneleri tüm gövde özellikleriyle görür; nesnenin bazı parçalarının önde, bazı parçalarının ise daha arkada olduğunu, nesne üzerindeki girinti ve çıkıntıları ve iki nesne arasındaki hava boşluğunu algılarız.
Elbette, iki boyutlu düz bir yüzeyden (örneğin bir fotoğraftan) kopya yoluyla resim yapmak daha kolaydır. Düz yüzeylerde formlar da düzdür. Böyle bir yüzeyde gördüğünüz her şeyin enini ve boyunu ölçebilir ve onları olduğu gibi resim kâğıdınızın üstüne geçirip benzer formlar elde edebilirsiniz. Peki ama şu üç boyutluluk engelini nasıl aşalım.
Bunun için önce, doğada gördüğümüz şeyleri tekrar tekrar çizmeli ve kendimizi bu nesneleri dümdüz, diğer bir deyişle perspektif kısalmaları ya da derinlikleri olmayan modeller olarak görmeye alıştırmalıyız. Bu alışkanlığı edinmek zorundayız. Bu konuda önerim şöyle: Önce, derinliği az olan nesnelerin resmini yapın. Bir yüz resmi yapacaksanız bu yüzü profilden çizmek, önden çizmekten daha kolaydır. (Önden bakıldığında burun birbirinden ayrı gölge ve ışık alanları oluşturur.) Birde, modelinize ilk defa görüyormuş gibi bakmaya çalışın. Sonuncu önerim de, çerçeveleme yapmanız. Başka bir deyişle, modelinizin yapısını geometrik olarak gösterin. Bunu düz, derinliği olmayan geometrik çerçeveleme ile elde edebilirsiniz. Önce kâğıdı ya da resim alanını ortadan yatay ve dikey olarak iki çizgiyle bölün. Örneğin,
artı biçimindeki iki çizgiyi kâğıdın üzerine çekip (Resim 182) kalemle ölçü alma yöntemi ile testinin de masa örtüsünün kenarının da resmin ortasında olmadığım bakın
Hepimiz nesneleri tüm gövde özellikleriyle görür; nesnenin bazı parçalarının önde, bazı parçalarının ise daha arkada olduğunu, nesne üzerindeki girinti ve çıkıntıları ve iki nesne arasındaki hava boşluğunu algılarız.
Elbette, iki boyutlu düz bir yüzeyden (örneğin bir fotoğraftan) kopya yoluyla resim yapmak daha kolaydır. Düz yüzeylerde formlar da düzdür. Böyle bir yüzeyde gördüğünüz her şeyin enini ve boyunu ölçebilir ve onları olduğu gibi resim kâğıdınızın üstüne geçirip benzer formlar elde edebilirsiniz. Peki ama şu üç boyutluluk engelini nasıl aşalım.
Bunun için önce, doğada gördüğümüz şeyleri tekrar tekrar çizmeli ve kendimizi bu nesneleri dümdüz, diğer bir deyişle perspektif kısalmaları ya da derinlikleri olmayan modeller olarak görmeye alıştırmalıyız. Bu alışkanlığı edinmek zorundayız. Bu konuda önerim şöyle: Önce, derinliği az olan nesnelerin resmini yapın. Bir yüz resmi yapacaksanız bu yüzü profilden çizmek, önden çizmekten daha kolaydır. (Önden bakıldığında burun birbirinden ayrı gölge ve ışık alanları oluşturur.) Birde, modelinize ilk defa görüyormuş gibi bakmaya çalışın. Sonuncu önerim de, çerçeveleme yapmanız. Başka bir deyişle, modelinizin yapısını geometrik olarak gösterin. Bunu düz, derinliği olmayan geometrik çerçeveleme ile elde edebilirsiniz. Önce kâğıdı ya da resim alanını ortadan yatay ve dikey olarak iki çizgiyle bölün. Örneğin,
artı biçimindeki iki çizgiyi kâğıdın üzerine çekip (Resim 182) kalemle ölçü alma yöntemi ile testinin de masa örtüsünün kenarının da resmin ortasında olmadığım bakın
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder